Tak cukup info? Cari lagi.

 

Sunday, November 25, 2007

Makanan Pembangkit Ghairah

Mitos dalam sejarah umat manusia, tidak pernah lepas pencarian manusia itu sendiri dalam mencari kepuasan dalam makanan dan minuman yang lazat dinikmati dan sekaligus memberikan rahsia energi yang memberikan keperkasaan seks. Hampir dalam setiap sejarah, selalu saja ada makanan tertentu yang dihubungkan dengan seks. Benarkah makanan-makanan tertentu mengandung rahsia aphrodisiac (zat penambah gairah seks)?

Dalam budaya kita, juga dikenal berbagai macam jenis makanan aphrodisiacs. Daging kambing, susu-telor-madu, dan sup torpedo, sup ekor, madu merupakan beberapa contoh terkenal. Di manakah rahsia sebenarnya?

Legenda melakarkan, dalam banyak budaya, perempuan turun temurun selalu mewariskan makanan-makanan tertentu, yang konon sangat berguna untuk menambah gairah dan daya seks kaum lelaki.

Sebenarnya fungsi makanan, selain untuk mempertahankan hidup, memang punya tugas rahsia, iaitu untuk memperkuat daya seks. Lelaki sendiri selalu mengangankan idea romantis, bahawa perempuan yang ideal adalah perempuan yang pandai memasak. Tidak salah kalau banyak lelaki yang jatuh hati kepada seorang perempuan kerana kepandaiannya memasak.

Percaya atau tidak, makanan tertentu memang mempunyai rahsia aphrodisiac. Ada dua zat kimia yang dikandung oleh makanan dan yang diyakini dapat merangsang otak lelaki, sehingga menghasilkan hormon yang membangkitkan ghairah seks dan kepuasan seks. Yang pertama adalah zat yang bersifat Neurotrasmitters seperti Dopamine, Norepinephrine, Phennylethylamine. Semua itu adalah zat yang bersifat sama seperti Amphetamines, iaitu zat yang menciptakan rangsangan dan gairah seks. Zat ini merupakan stimulasi yang sangat berkhasiat.

Coklat misalnya, mengandung banyak zat PEA. Sehingga konon, mereka yang suka makan coklat, biasanya sangat aktif kehidupan seksnya. Makanan yang berprotein tinggi, seperti daging, telur, susu dan kekacang merangsang otak untuk menghasilkan Dopamine dan Norepinephrine. Kedua zat ini merangsang otak untuk menghasilkan Endorphins, iaitu zat yang membuat otak kita lepas dari segala ketegangan, sehingga membuat kita peka terhadap rangsangan dan mudah bergairah.

Endorphins juga diketahui menimbulkan rasa aman dan puas. Pada saat orgasme, biasanya otak memproduksi zat Endorphins dalam jumlah yang banyak. Makanan berprotein tinggi yang banyak mengandung vitamin B6, Niacin dan Tryptophan yang dapat merangsang otak untuk menghasilkan Serotonin (zat penghilang rasa sakit) dan Endorphins. Satu hal yang anda perlu waspada adalah, bila terlalu banyak mengambil makanan berprotein tinggi yang banyak mengandung Tryptophan, seperti daging, susu, pisang dan keju akan membuat anda merasa begitu rileks, sampai akhirnya anda mengantuk dan akhirnya mengorok dalam tidur.

Jadi bagaimana kalau kita ingin mendapatkan energi yang ternyata baik untuk seks? Bila anda (terutama kaum lelaki), ingin mempunyai kekuatan dan kemampuan seks yang menakjubkan dan dikagumi kaum hawa sebaiknya anda memperbanyak diet dengan makanan yang banyak mengandung zat-zat seperti berikut.

Pertama adalah Zinc, yaitu zat yang akan merangsang tubuh untuk penghasilan hormon testosterone. Zat ini terdapat pada daging dan oysters (kerang-kerangan). Kedua adalah Arginine atau hormon pertumbuhan, terdapat pada coklat, kekacang, oatmeal, sunflower dan whole wheat bread. Ketiga adalah Selenium, yaitu zat anti oxidant, terdapat pada tomato, sayur brokoli, dan berbagai ikan laut. Yang keempat adalah Niacin, terdapat pada ikan, telur, kacang tanah, ayam, dan avacado.

Keempat zat inilah yang bertugas menghasilkan hormon seks seperti Progesterone, Testosterone dan Estrogen. Ketika lelaki melakukan ejakulasi, dia kehilangan ketiga hormon seks ini dalam jumlah yang cukup banyak. Dalam kaitan ini Vitamin E dan Niacin, sangat diperlukan dan berperanan dalam mengembalikan stamina lelaki setelah melakukan hubungan seks.

Banyak pakar pemakanan setelah mengetahui rahasia formula makanan merangsang seks ini, akhirnya melihat bahawa ternyata banyak makanan sederhana sehari-hari merupakan aphrodisiac sangat bagus. Sebagai contoh adalah tauhu. Tauhu, seperti diketahui, merupakan makanan sederhana yang dibuat dari kacang soya dan berharga sangat murah. Tapi kini tauhu banyak disebut sebagai makanan ajaib. Tauhu yang untuk pertama kalinya ditemukan oleh bangsa Cina lebih dari 5.000 tahun lalu itu, telah banyak digunakan sebagai makanan maupun ubat.

Demikian juga sayur-sayuran seperti bayam, brokoli, jagung, dan buah avakado, merupakan makanan sederhana yang sehari-hari dengan mudah dapat diambil, jelas tidak boleh anda remehkan khasiatnya.

0 comments: